zaterdag 22 oktober 2022

Top 10 voor Stultiens en Peters op NK Gravel

Marianne Vos en Coen Vermeltfoort zijn de Nederlandse kampioenen gravel van 2022. Vos was halverwege de koers alleen op avontuur gegaan. In Epe moesten de vrouwen zeven ronden van 10 kilometer afleggen. Moniek Tenniglo en Lorena Wiebes wonnen zilver en brons. De Meijelse Sabrina Stultiens werd zevende op een omloop met vooral zandwegen en gravelstroken. Af en toe natuurlijk afgewisseld met verhard wegdek.

Coen Vermeltfoort werd bij de mannen de nieuwe kampioen. In de finale was de 34-jarige renner sneller dan Lars Loohuis, die genoegen moest nemen met de tweede plaats. Jasper Ockeloen vervolledigde het podium. De koers had een lengte van 120 kilometer (12 x 10 kilometer). De Midden-Limburger Bas Peters werd achtste op 1.38 minuten van de winnaar. Baarlonaar René Kuhlmann werd veertigste.

Hieronder de Limburgse reacties.

Sabrina Stultiens: “Hoewel ik in mijn rustperiode zit, was het toch leuk om mee te doen. Ik zat in een groepje, die streden om de vierde plaats. Ik werd zevende, maar het was écht leuk. Het cross gevoel kwam weer naar boven. Voor een crosser helaas te weinig lastige stroken en natuurlijk zo vlak als een biljartlaken. In de finale ging het best hard, zeker toen de mannen voorbij kwamen.”

René Kuhlmann: “Mijn startpositie was niet te best, omdat de eerste startvakken voor de renners uit de GravelNLSeries, elite en beloften waren. De eerste drie ronden was het volle bak koers en ik kwam in de derde groep van zo’n veertig renners. Daarvan vielen er weer dertig weg. Ik kon me goed handhaven. Vanuit een zeventigste startpositie kwam ik uiteindelijk op een 40e positie uit. Waarschijnlijk zitten er weinig masters voor me in de uitslag. Ben dus tevreden, met een betere startpositie had ik meer mogelijkheden gehad. Maar het was een leuke ervaring.”

Bas Peters: "Vanuit de start gelijk koers waardoor het deelnemersveld snel uit elkaar viel. Na enkele ronden nog dertig renners vooraan. Zelf meteen attent vooraan meegedraaid. In de laatste 20 kilometer viel uiteindelijk de beslissing. De eerste drie reden weg en kon nog even mee. Maar moest toch passen tegen de mannen met de grotere verzetten. Daarna kwam ik in de tweede groep terecht, die voor plaats vier sprintte. Uiteindelijk een achtste plaats."

Uitslag

Heren: 1. Coen Vermeltfoort 120 km in 3:22,59; 2. Lars Loohuis z.t.; 3. Jasper Ockeloen op 23 sec.; 4. Werner Vos op 1.11 min.; 5. Jasper Schouten op 1.37; 6. Ronan van Zandbeek op 1.38; 7. Marino Noordam op 1.38; 8. Bas Peters z.t.; 9. Koos Jeroen Kers z.t. 10. Jules de Cock z.t.: 40. René Kuhlmann (Baarlo) op 12.00.
Vrouwen: 1. Marianne Vos 70 km in 2:09,00; 2. Moniek Tenniglo op 32 sec.; 3. Lorena Wiebes op 2.53 min.; 4. Tessa Neefjes op 3.59; 5. Iris Offerein op 4.17; 6. Eva Buurman z.t. 7. Sabrina Stultiens (Meijel) op 4.18.

Klik hier voor de volledige uitslag.