vrijdag 30 juni 2023

De ‘vergeten’ meervoudige Nederlandse kampioen uit Milsbeek

Hij woont in het noordelijkst puntje van Limburg, in Milsbeek. Zijn naam Ron Paffen. De 65-jarige en 5-voudige Nederlandse kampioen bij de Masters is wel degelijk een Limburger. Hij staat echter veel minder in de belangstelling dan zijn jongere provinciegenoten. Toch ziet zijn palmares er indrukwekkend uit.

Ik ga op verkenning en ga telefonisch in gesprek met Ron. Ik merk al snel dat hij veel jaartallen en cijfers paraat heeft. Weliswaar met ondersteuning van zijn echtgenote Willie, die op de achtergrond meeluistert. Willie houdt alle resultaten nauwkeurig bij, compleet met datum, jaartallen, foto’s en eventuele krantenknipsels. Ron spreekt dan ook met veel respect over ‘zijn manager’.

Al vijf maal Nederlands kampioen
De gepensioneerde werkmeester op arbeidsontwikkelplaats in Gennep heeft in zijn 49-jarige loopbaan tussen de 350 en 400 wedstrijden gewonnen. Daarbij zitten vijf nationale titels bij de Masters. Hij won in 2011 (Volendam), 2016 (Middelharnis), 2018 (Eindhoven), 2019 (Nieuwkuijk) en 2022 (Amsterdam). Aanstaande zondag staat hij in Aalten opnieuw aan de start bij het Nederlands kampioenschap in de leeftijdscategorie: 65-69 jaar.

De rustig vertellende Ron gaat van start: “Ik ben in 1974 als aspirant begonnen met wielrennen. Ik zit dus al bijna vijftig jaar op de fiets. Alleen in 1990/91 ben ik er even uit geweest. Ik heb tot mijn veertigste bij de eliterenners gereden. Daarna veelal als master. Ik beleef nog steeds veel plezier aan mijn sport. Ik train vaak met mijn fietsmaat Stan Janssen uit Siebengewald (nu Goch). En kom toch op jaarbasis toch uit op zo’n kleine 20.000 km per jaar. Maar breng ook kwaliteit aan in mijn trainingen, weliswaar zonder vermogensmeter. Maar die kwaliteit is nodig om mee te kunnen in de top bij de masters. En verder heb ik mijn sprint als wapen, die is nog steeds van goed niveau.” 

Ook geplaatst voor WK Gran Fondo
Als de in Heerlen geboren renner terugkijkt naar zijn successen is er toch één zege, die eruit springt. “Ja, dat is de overwinning in 1982 in het naburige Groesbeek. Er was veel aandacht in en na de wedstrijd en het deelnemersveld was sterk. Dat maakte de dag bijzonder voor mij. Maar ook de kampioenschappen bij de Wielerfederatie Nederland en de wedstrijd in het Oostenrijkse Sankt Johann in Tirol waren hoogtepunten. Pas geleden heb ik me in Luxemburg geplaatst voor het WK Grand Fondo in Glasgow (4 augustus), categorie 65-69 jaar. Heel nieuw voor me, maar wel speciaal”, aldus de renner uit Milsbeek.

NK Masters aanstaande zondag
Hoe zijn de kansen voor zondag? Ron: “Ik hoor zeker bij de favorieten. Mijn seizoen loopt prima met meer dan twintig overwinningen. Maar de koers moet eerst gereden worden. We rijden samen met de categorie 60-64 jaar en daarin zitten toch een aantal sterke renners, die wellicht het wedstrijdverloop bepalen. Ik denk ook dat mijn trainingsmaat Stan Janssen (55-59 jaar) in orde is en zeer gemotiveerd is. Als hij de ruimte krijgt, heeft hij zeker kansen. In de categorie van 30 jaar en ouder liggen er volgens mij ook mogelijkheden voor Addy van Stiphout uit Venray.”

Limburgse deelnemers
In Aalten staan zondag de volgende Limburgers aan de start: Victor Widdershoven uit Brunssum (50-54 jr.); Stan Janssen uit Goch, Dui (55-59 jr.); Ron Paffen uit Milsbeek (65-69 jr.); Harry Kellenaers uit Venray en Jac Roemermann (70+ jr.); Addy van Stiphout uit Venray en Peter Stienstra uit Venlo (30+ jr.).