maandag 12 juni 2023

Lars Quaedvlieg knap derde in eindklassement Azerbijan

Lars Quaedvlieg uit Maastricht is als derde geëindigd in de Aziz Susha in Azerbijan, waaraan hij met zijn ploeg Universe Cycling Team deelneemt. Afgelopen woensdag startte deze 5-daagse koers in Baku. Gisteren eindigde deze 2.2.-wedstrijd in Shusha. Het is de eerste editie van een wedstrijd. Het Universe Cycling Team is een wereldwijd georiënteerde wielerploeg, die ernaar streeft om over de hele wereld deel te nemen aan koersen.

Klassementen en daguitslagen
In de eerste rit kwam Quaedvlieg als negende over de streep. Hij verloor slechts vijf seconden. Op de tweede dag werd hij 26e op 1:24 minuten van etappe-winnaar Luuk Schuurmans, zijn ploegmaat. Op de derde dag ontstond een kopgroep van vier renners. Lars eindigde als 29e op negentwintig tellen. In de eerste bergrit op zaterdag kwam hij als achtste over de streep op 27 seconden van de Italiaan Monaco. In de slotrit deed hij opnieuw in de top van het klassement. Hij werd knap vierde op twaalf seconden van de winnaar.

In het algemeen klassement steeg hij door naar de derde plaats op 1:12 minuten van de Italiaan Emanuele Ansaloni. 

Hopenlijk ben ik fris genoeg
Quaedvlieg: "In de eerste rit was het gelijk koers, met veel waaiers. Na de beklimmingen bleven we met zestien over. Ik ging niet van harte, ik denk ook door een verkoudheid, enkele dagen voor de start. Op 25 kilometer voor de streep weggereden met vijf, waarna er nog zes aansloten. In de finale wat veel gedaan, waardoor ik tekort kwam in de sprint. Op de tweede dag waren er van onze ploeg twee mee, waarvan Luuk Schuurmans de sprint won, Ik hoop dat ik in de laatste twee ritten iets kan laten zien. Al moet ik ook zeggen dat ik me niet heel super voel de laatste weken. De frisheid is door het reizen en koersen wat afgenomen. Dat merkte ik ook op de vierde dag in de bergrit. Kon echter toch steeds tempo houden, maar had wel stiekem op wat meer gehoopt. De sloteppe was behoorlijk pittig met steile beklimmingen. Maar kon goed mee. Maar had helaas net te weinig power om mee te sprinten voor de dagzege. Maar ben wel tevreden met de derde plaats in het eindklassement."