donderdag 22 juni 2023

Wielermuseum droom gaat na bijna tien jaar in vervulling

Rondom het NK in Sittard-Geleen krijgt het Sports & Talentpark Watersley een heus wielermuseum. De 73-jarige Gerrie Hulsing is de trotse inrichter van het Wielermuseum Watersley n de kapel van het voormalige kloostercomplex.

De inwoner van Wormerveer heeft een expositie ingericht van bijna tweehonderd NK-truien. Ook andersoortige truien hebben nog een plekje gevonden in de tijdelijke expositieruimte.

Gerrie Hulsing aan het woord

Gerrie: “Ik loop al zo’n tien jaar rond met dit idee, maar het is niet zo één, twee, drie geregeld. Ik heb wet al wat kansen gehad. Maar het lukte niet écht om door te pakken. We hebben weliswaar een Stichting, maar écht veel budget is er niet. Dus ik moest het hebben van een soort deal. In de vorm van wij het museum en de andere partij de ruimte. Uiteindelijk kwamen we in contact met de eigenaar van Watersley, Joop Petit. En die had wel oren naar dit idee. Nu zit we nog niet in de definitieve ruimte voor het wielermuseum. Dat komt later. Ik heb slechts een kleine verzameling van mijn spullen hier, zeg maar zo’n zesde deel. Ik bezit over een kleine 3000 truien. Maar niet alleen truien, ook zo’n dertig fietsen van gemiddeld 40 jaar oud. Een wielersportmuseum bevat dus mijn inziens alles wat met wielrennen heeft te maken. De hier geëxposeerde truien zijn vooral geënt op het NK, dus de rood-wit-blauwe kampioenstricots.” 

Knetemann-hoekje

In de ruimte pronken heel veel exemplaren van Marianne Vos, die in bruikleen zijn via vader Henk. Ook heeft de verzamelaar uit de Zaanstreek speciale herinneringen aan bijvoorbeeld Gerrie Knetemann. Hij was een enorme fan van de persoonlijkheid van ‘de Kneet’. En heeft dan ook een speciaal ‘Knetemann-hoekje’ ingericht.

Op langere termijn

"We gaan op korte termijn kijken naar de definitieve invulling van het wielersportmuseum. Welke ruimte kunnen we gebruiken? Wanneer is het museum geopend? Verder probeer ik het museum te runnen met vrijwilligers. En zal zelf niet constant aanwezig zijn. De komende periode zal hierin duidelijkheid komen", aldus de verzamelaar uit de Zaanstreek.

Neem dit weekend een kijkje!

Aanstaand weekend kunt u een kijkje nemen in het wielermuseum:

-    - Op zaterdag 24 juni van 11.30 uur tot 16.30 uur en
Op zondag 25 juni van 11.30 uur tot 18.00 uur.

U vindt het museum in de Kapel en is te bereiken via de hoofdingang van het nieuwe Sephs Hotel, gelijk aan uw linkerhand bij de entree van het Watersley-terrein.