donderdag 25 mei 2023

Jordan Habets is nooit te beroerd om voor anderen te werken

Twee dagen voor zijn overwinning in de Alpes Isère Tour sprak ik Jordan Habets over zijn carrière en over zijn seizoen tot dan. De 21-jarige renner uit de Metec-Solarwatt (p/b Mantel) begon met wielrennen in de jeugdcategorie vier. Hij was toen nog maar 10 jaar. Inmiddels dus al bijna twaalf jaar wielrenner. Hij werd door zijn vader en oom besmet door het wielervirus. Ook zijn broer en neefjes hebben altijd gefietst.

Eerste club
TWC Maaslandster-Zuid Limburg was zijn eerste club. Als 2e jaars junior maakte hij de overstap naar de Belgische Davo-United formatie. In 2020 was hij verbonden aan WP Groot Amsterdam, Amsterdam Racing Academy /ASC Olympia. In 2022 kwam hij terecht in de continentale wielerploeg: Metec-Solarwatt.

Seizoenen 2019-2022
Op zijn palmares nemen de prestaties in de Poolse Carpathian Race (zege in 2020), 4e plaats in Circuit des Ardennes (2022) en de 5e plaats in de Italiaanse Trofeo Alcide DeGasperi (2021) een belangrijke plaats in. Ook werd hij in 2020 gekozen tot Limburgse renner van de Toekomst.
Als junior liet hij zich al regelmatig opmerken. In Belgische dienst was zijn najaar 2019 van hoog gehalte. Covid-19 haalde een belangrijke streep door de rekening in de jaren 2020 en 2021. Toch een paar mooie uitschieters. Als belofte renner koerste Habets vooral in Italië, waarin hij ook steeds als klimmer mee kon doen in de finale. In 2022 weer een mooie reeks in de Circuit des Ardennes met een vierde plaats in het klassement en tweede plek in het jongerenklassement. Deze wedstrijd werd in slechte weersomstandigheden verreden. Iets wat hem blijkt te liggen. En dat geldt vaak voor zware koersen door óf slechte omstandigheden óf behoorlijke beklimmingen.

Op de NK voor de beloften behaalt hij een vierde plaats op de VAM-berg, waar Max Kroonen de titel grijpt. Ook de derde plaats in de Hel van Voerendaal achter de ongenaakbare Belg Alec Segaert was een sterke prestatie. Samen met Yentl Vandevelde overklaste het trio het complete deelnemersveld. Slechts zes renners kwamen binnen drie minuten na de winnaar over de witte kalklijn. Na deze wedstrijd moest hij wat ‘gas’ terugnemen door vermoeidheid. Het najaar verliep weer redelijk goed met een sterke GP Rik van Looij. Echter een lekke band en een reserve-fiets met ouderwetse toeclips riempjes gooide op zes kilometer van de meet roet in het eten, een 18e plaats.

Seizoen 2023
Habets: “In het begin van het seizoen haalde ik niet het geplande niveau. Ook verspeelde ik energie in een aantal koersen om in de vlucht te zitten, die het niet haalde. In de Volta Limburg Classic was ik weer goed en sterk. Kon ook mee bij versnellingen van de Jumbo-renners. Ik reed echter in Schilberg in vierde positie in een gat (onder een plas water) en smakte tegen het asfalt. Ik nam Stijn Daemen mee in deze val en was wel effe ‘groggy’, met vooral last van de heup. In Circuit des Ardennes offerde ik me opnieuw op voor de ploeg en om mee te zitten in de vlucht. Eind april eindelijk een uitslag. Ik werd in een massasprint in Mal-Tongeren (1.12B) derde. Nu voel ik me goed. Een mooie uitslag zou ik nu goed kunnen gebruiken.”

Habets staat wel bekend als een allrounder. Er is niets wat eruit springt. “Klimmen doe ik graag, sprinten gaat me goed af. Ook in het tactisch koersen heb ik afgelopen jaar veel bijgeleerd. Ook tijdrijden lukt wel”, aldus Jordan.

RTC Limburg
Habets werd als nieuweling opgenomen in het RTC Limburg. Dat was samen met o.a. Tom Peters, Stijn Daemen en Luuk Herben. Samen met Britt Jochems en Danny Stevens maakte hij serieus werk van zijn trainingen. Nu werkt hij samen met de Metec-trainer Jens Voet.
De renner uit Sint Geertruid heeft een contract tot het einde van het seizoen. Maar verwacht dat het contract wordt verlengd. Zeker gezien zijn regelmatige opofferingen voor de ploeg. Wat dat betreft is hij nooit te beroerd om te werken voor zijn ploeggenoten.

Studie
Habets studeert aan de Universiteit Maastricht, waar hij afgelopen zomer de bachelor Geneeskunde behaalde. Nu is hij bezig met de master opleiding Human Movement Sciences (Bewegingswetenschappen). Hij vindt studeren leuk, leert gemakkelijk en ook het plannen (van studie en sporten) behoort tot zijn skills.

Toekomst
Ik hoop met een paar keer te laten zien en dat het écht mijn kant opvalt. Ik wil wel proberen om prof te worden. Bij de Universiteit Maastricht is het mogelijk om twee of drie tussenjaren te nemen, om dan weer de studie verder op te pakken.

Noot: inmiddels is het al zijn kant opgevallen in de eerste rit van de Alpes Isère Tour, die hij won. Vandaag werd hij 17e in de tweede rit en behoudt zo de gele leiderstrui. Goed bezig, Jordan!

Klik hier naar het bericht over zijn zege in de 1e rit van de Alpes Isères Tour.