woensdag 24 mei 2023

Jordan Habets (Metec) wint de 1e rit Alpes Isère Tour

Jordan Habets uit Sint Geertruid heeft zojuist de eerste rit van de Alpes Isère Tour (2.2.) op zijn naam geschreven. De renner uit de Metec-SOLARWATT p/b Mantel formatie bleef een sprintend peloton voor. Hij versloeg in deze eerste rit over 146,1 kilometer Michael Boros en Wester Pepijn Reinderink. 

Ook leider in klassement(en)
Habets wordt daarmee ook de eerste leider in deze vijfdaagse wedstrijd. Ook de witte en groene trui zijn in handen van de 21-jarige coureur. In de rit waren drie beklimmingen van vierde categorie opgenomen. In het algemeen klassement heeft hij 1 seconde voorsprong op Boros en acht op de Amerikaan Shmidt.

Wedstrijdverloop
In de beginfase werd een vlucht op touw gezet met in totaal elf renners. Alle grote ploegen waren vertegenwoordigd. Alleen Jumbo en Bardiani CSF waren niet mee en moesten achtervolgen. Habets: "Deze twee ploegen bleven tempo maken en wij moesten dus ook flink snelheid houden. Mede door de sprints en omdat sommige renners een bocht misten, bleven we over met z'n zessen over op de lokale omloop. In de sprint was ik de snelste."

Wedstrijd tot en met zondag 28 mei
De wedstrijd duurt tot en met aanstaande zondag. Op de erelijst van deze belangrijke koers staan een aantal bekende namen zoals: Nico Sijmens (2013), Sam Oomen (2015), Lennard Hofstede (2016) en Sjoerd Bax (2021).

Habets: "Deze overwinning had ik nodig"
Jordan Habets: “Ik had vroeg in de koers goede benen. Ik gokte vandaag op een sprint, maar toen ik in de ontsnapping zat met verschillende grote ploegen was ik hoopvol. De vlucht zou wel eens kunnen slagen. Ik was op het einde wel vermoeid en voelde het peloton achter snel terugkomen. Desondanks concentreerde ik me alleen op de sprint.

Onze tactiek was om mee te gaan in de vlucht en bij een sprint zou ik met Huub Artz meesprinten. Onze twee renners voor het algemeen klassement moesten zich rustig houden en krachten sparen. Zoals ik al zei voelde ik me écht goed vandaag. En hoop ook deze vorm vast te houden voor de volgende dagen en wedstrijden.

Tot nu toe had ik nog niet het seizoen wat ik hoopte. Ik viel hard in de Volta Limburg. Deze overwinning had ik dan ook nodig. Ik denk niet dat we de leiderstrui gaan verdedigen. Omdat ik hem niet kan houden tot zondagavond. Ik ben een allrounder en fiets graag bergop. Het zou goed zijn om de trui een paar dagen te houden, maar mijn Alpes Isère Tour is nu al geslaagd met deze overwinning.” (Bron: DirectVelo)

Extra bericht Habets
Afgelopen maandag heb ik Jordan gesproken. In de komende dagen zal ook dat bericht worden geplaatst.

Video
Hieronder de samenvatting van de 1e rit over 145,9 kilometer.