zondag 28 mei 2023

Junior Freek Bouten blijft aan de winnende hand

Mountainbiker Freek Bouten uit Venlo heeft in het Franse Lons le Saunier opnieuw een wedstrijd in de UCI Junior Series gewonnen. Het was zijn tweede zege in deze internationale XCO-wedstrijdenreeks voor junioren. Eerder was Bouten de beste in Sittard, waar hij hij ook de 'korte' XCC wedstrijd won. In Frankrijk werd hij vrijdag zevende in deze shortrace. Dat leverde hem ook een prima startpositie op in de wedstrijd op zaterdag.

Wedstrijdverloop
Het parcours in Frankrijk was vrij lang met slechts 150 hoogtemeters per ronde. In totaal moesten de junioren 4 ronden afleggen. De omloop zorgde lang voor een gesloten wedstrijd, waarbij in de eerste drie ronden minimaal zo'n negen renners bij elkaar bleven.

"In de slotfase was ik al blij met een vierde plaats"
Bouten: "Dat was best een grote groep. Ik ben daarom de laatste ronde tempo gaan maken op kop. De Fransman Rouffiac kwam voorbij en versnelde, waardoor we met z'n vieren voorop kwamen. Ik had samen met mijn vader een plan gemaakt voor de sprint. In de laatste honderden meters heb ik me op een tweede plek genesteld om van daaruit de sprint aan te gaan. Julien Hemon ging de sprint vrij vroeg aan. Maar toen je uit het bos kwam, was het het toch nog een flink stuk tot aan de streep. Ik kwam er in de laatste 50 meter overheen en won met een fietslengte. Ik was superblij. Ik moest alles geven in de slotfase en was eigenlijk al blij met een vierde plaats. Dat dit er nu uitrolt, geeft een extra ontlading."

Volgende week staat Freek aan de start in het Italiaanse Aosta-gebied, in La Thuile.

Uitslag:
1. Freek Bouten (Ned) 1:08,12; 2. Julien Hemon (Fra) op 1 sec.; 3. Naël Rouffiac (FRa) op 2 sec.; 4. Alexander Hammerle (Oost) op 3 sec.; 5. Antoine Jamin (Bel) op 19 sec.; 6. Dofian Corniglion (Fra) op 29 sec.; 7. Qentin Luchini (Fra) op 36 sec.; 8. Jules Cherel (Fra) op 1:12 min.; 9. Sacha Bergaud (Fra) op 1:15 en 10. Alix Andre Gallis (Fra) op 1:24. Er stonden 128 deelnemers aan de start.

Fotocredits: @france_vtt_