donderdag 9 februari 2023

Brian Megens rijdt met klein PR naar 11e plaats op EK

Baanwielrenner Brian Megens is vandaag elfde geworden op het Europees kampioenschap. In het Zwitserse Grenchen nam hij deel aan het onderdeel individuele achtervolging over 4000 meter.

Gegokt en verloren
Megens: 'Ik heb gegokt en verloren. We gingen voor een tijd van 4:10 tot 4:12. Dat was ook nodig om mee te doen. Eerste kilometer ging wel goed met rondetijden van 15,1 seconden (schema 4:10). Maar ik kon dat temp niet houden. En viel terug naar 15,5 seconden. Dan weet je dat het schade beperken wordt. En nog proberen zo vlak mogelijk naar de finish te rijden. Met rondetijden van 15,3-15,4 seconden bleef dat wel stabiel. Wel nog een klein persoonlijk en nationaal record (verbetering met 0,1 seconde). Maar goed, daar kwamen we niet voor.' 

Eindstand kwalificatie
(1) 4:02,775 - Daniel Bigham (GBR) gemiddelde 58,571 km/h
(2) 4:05,266 - Jonathan Milan (ITA)
(3) 4:08,802 - Tobias Buck-Gramcko (GER)
(4) 4:09,248  - Corentin Ermenault (FRA)
(11) 4:14,086 - Brian Megens (NED)

Hieronder een aantal voorbeschouwende quotes:

Persoonlijke toptijd
In januari liet Megens in Portugal zijn persoonlijke toptijd noteren met 4:14,190. Dit was tevens een nieuw Nederlands record.

Megens: ‘Ik wil inderdaad mijn PR verbeteren en mooie strakke rondetijden rijden. Wat dat opbrengt qua kwalificatie zien we dan later wel. De loting is belangrijk. Dan weet je of je naar iemand toe kunt rijden. Vandenbranden is een hele sterke coureur en ik verwacht een gelijk opgaande rit.’

Tissot Velodrome Grenchen
'Het is zeker een snelle baan, waarbij ook de bochten nog eens wat ruimer zijn. En dat is ideaal voor ons onderdeel, de achtervolging. Dus snelle tijden zijn wel mogelijk, maar ik moet het wel doen. Voor mij is de Italiaan Jonathan Milan de grote favoriet. Hij rijdt op de weg voor de WorldTour ploeg van Bahrein. Hij was vorig jaar tweede op het WK en heeft al een wedstrijd op de weg gewonnen. Ook de Brit Dan Bigham zie ik als één van de kanshebbers. Ganna doet niet mee, hij gaat voor de ploegenachtervolging’, aldus de barista uit Maastricht.