zondag 26 februari 2023

Knappe 2e plaats voor Bouten in Junior Series XCO

Mountainbiker Freek Bouten (Venlo) is vandaag als tweede geëindigd in het Spaanse Banyoles (regio Girona). De wedstrijd, die de naam Copa Catalana draagt, telt mee voor de Junior Series XCO 2023. Deze internationale topwedstrijd wordt verreden in het Parc de la Draga. Vorige week werd de renner van het Cycling Team Limburg al zesde in Chelva.

De omstandigheden in Banyoles waren behoorlijk nat. Het had de hele nacht geregend, waardoor de organisatie het parcours moest inkorten met 1,5 kilometer. De wedstrijd werd verreden op een omloop van 4,5 km.

Wedstrijdverloop
Bouten kwam opnieuw als een komeet uit de startblokken en dook als tweede het modderige veld in. In de tweede ronde nestelde hij zich op kop van het deelnemersveld met bijna tweehonderd mountainbikers. Hij leverde een fel gevecht met de Zweed Leo Lounela, waarbij de eerste twee posities regelmatig wisselde. Uiteindelijk werd hij zeer knap tweede, achter de genoemde Zweed Lounela.

Super gevoel!
'Het had de hele nacht geregend, maar daar was ik op voorbereid. Heb daarom op de modder banden (Barzo van Vittoria) gereden. Dat was een prima keuze, want de grip was prima. Mijn start ging opnieuw goed. Ik kwam vanaf de tweede rij en was meteen mee met de koplopers. En zelfs op kop, waar ik tempo maakte. Daarna nam ik samen met de latere winnaar
 een kleine voorsprong. Vooral op de modder stukken en in de bochten maakten we het verschil. Ik maakte jammer genoeg in de voorlaatste ronde een fout, waardoor ik tien meter verloor. Dat kreeg ik niet meer dicht. Ik heb wel een super gevoel overgehouden aan deze wedstrijd', aldus Freek.