vrijdag 17 februari 2023

Wout Joore (Neer) naar Walloonse MINI Discar formatie

Gisteren vond in de vestiging van MINI Discar in het Belgische Verviers de teampresentatie plaats van het MINI Discar Cyling Team. Een wielerploeg, die zijn roots heeft in Wallonië en bestaat uit 24 renners in de belofte categorie.

Twee Nederlanders waren al eerder opgenomen in de formatie, t.w. Niels Luiten uit Voerendaal en Sven Hassert, woonachtig in Gemmenich. Het duo krijgt dit jaar gezelschap van Wout Joore uit Neer. Alle overige 21 renners komen uit België.
De 19-jarige Joore verruilt de kleuren van Wielervereniging Schijndel voor het blauw-wit van de Belgische formatie.

Van Schijndel naar Franstalige ploeg
Ik sprak Wout na de teampresentatie. Joore: “Het contact is ontstaan via ploegmaat Niels Luiten. We trainen allebei bij het RTC Limburg. Ik heb vorig jaar contact gezocht met de ploeg, waarna de verbintenis snel een feit werd. Als 1e jaars belofterenner zal ik hopelijk weer een nieuwe stap gaan maken. Ons wedstrijdprogramma ziet er écht goed uit. We gaan veelal in België koersen. Maar ook de Road Series U23 zijn aantrekkelijke wedstrijden. Wellicht zal ik minder in het buitenland koersen als in 2022. Het is voor mij zaak om me snel aan te passen in deze categorie en verder te ontwikkelen. Sterker worden is het devies. Daar moet ik niet gelijk resultaten opplakken. Ook zal ik moeten wennen aan de taal. Mijn Frans is nog niet zo geweldig. Als ik iedereen maar begrijp over en in de koers.”

Joore, die in mei zijn havo-diploma behaalde, is als 14-jarige gestart met de wedstrijdsport. Dat was in de jeugdcategorie 7. Hij begon bij WC Midden-Limburg, dat later fuseerde tot Cycling Team Limburg. Na de twee jaren als nieuweling werd hij in 2021 opgenomen in de juniorenselectie van WV Schijndel. Een ploeg, waar veel Limburgse talenten hun weg vinden.

Sterk en internationaal 2022
Vorig jaar stak hij – vooral vanaf juni - veel tijd in zijn trainingen. Dat was ook snel zichtbaar in de resultaten. De interesse van het MINI Discar Cycling Team was dan ook niet verrassend. Ook werd Wout genomineerd met Lars Rouffaer en Wouter Toussaint door de Club24 in de categorie ‘Limburgse renner van de Toekomst’. Uiteindelijk werd Toussaint uitgeroepen tot winnaar.

De belangrijkste resultaten in 2022: 10e Omloop van Schijndel, 4e Hart van Gilze, 10e in Acht van Bladel, 20e Omloop Maasvallei, 6e in sterk bezette Ronde van Ierland (met vijf top tien klasseringen), winnaar van de tweede rit in de Ronde Sud Bourgogne en twee dagen leiderstrui van het ploegenklassement, winnaar van 2e rit en klassement in La BerCycle Classic in Frankrijk. Sommige koersen was hij gastrenner van TWC Tempo of opgenomen in de Limburgse selectie.

Vrij allround
Met zijn lengte van 1,85 meter en een gewicht van 73 kilogram komt de renner uit Neer op vele terreinen uit de voeten. Joore: “Ik zie me als een allround renner. De korte meerdaagse wedstrijden liggen mij wel. Mijn herstel is altijd goed. Ook het tijdrijden en sprinten gaat mij prima af. Verder heb ik geen moeite met het positioneren in het peloton. Ik wil wel een beklimming beter kunnen overleven. Het is vaak nog aanklampen. In de eerste trainingskampen heb ik daarop wat specifieker getraind. Dat zou dan weer een stapje vooruit zijn, eigenlijk sterker worden.”

Debuut op 26 februari
Zoals gezegd, ziet het programma er veelbelovend uit. Joore zal op 26 februari debuteren in Gent-Staden. De ploeg heeft verder o.a. nog: Zuidkempense Pijl, Tryptique Monts et chateaux, Tour de Saone et Loire, Ardennes Challenge, Internationaal Belofteweekend, Flèche Ardennaise, Kersenronde Mierlo, Tryptique Ardennais, Omloop Het Nieuwsblad, Herbeumont, Omloop der Zevenheuvelen, Tour de Liège, Hel van Voerendaal, Ronde van Namen, Ronde van Oost-Vlaanderen en GP Bjorn Lambrecht op het programma staan. Een imponerend rijtje.