woensdag 15 februari 2023

Freek Bouten opent mountainbike seizoen in Spanje

De Venlose mountainbiker Freek Bouten zal aanstaande zondag in het Spaanse Chelva beginnen aan het seizoen 2023. De 2de jaars junior staat aan de start in de internationale Chelva Challenge. Chelva hoort tot de provincie Valencia. Een week later staat opnieuw een wedstrijd op het programma. Op zondag 26 februari wordt namelijk in Banyoles een UCI Junior Series XCO verreden.

Deze wedstrijden zijn de vergelijken met de wereldbekerwedstrijden, die door de Elite mannen en vrouwen worden betwist. In een MTB seizoen staat zo’n dertig van dit soort Junior Series op de kalender, weliswaar verspreid over alle werelddelen.

‘Eerst genieten van het proces’
Bouten is vol vertrouwen voor deze eerste koersen. Freek: ‘Ik voel me goed op dit moment en heb ook goed getraind. Mijn waardes in de trainingen zijn in orde, er zit een stijgende lijn in. Ofschoon ik niet gelijk resultaten wil plakken op mijn wedstrijden, zijn dit wel mooie kansen om mij te laten zien. In Chelva start ik voor de eerste keer; in Banyoles werd ik vorig jaar 21e. Het is voor mij belangrijk om ook van het hele proces tot aan de belangrijke wedstrijden te genieten. We kijken dan wel wat dit oplevert. Om me te kwalificeren voor het EK in Polen (juli) heb ik een top 12-klassering nodig in de UCI Junior Series. Voor het WK, dat in augustus in Glasgow wordt verreden, moet ik dat twee maal laten zien.’

Guido Vroemen
De 17-jarige mountainbiker van het Cycling Team Limburg heeft vanaf eind november een samenwerking ingezet met Guido Vroemen, die ook Anne Terpstra en David Nordemann begeleidt. Guido is naast sportarts en medisch bioloog een gedreven trainer die altijd op zoek is naar verbetermogelijkheden. Hij is continu bezig met het ontwikkelen en verbeteren van meetsystemen en data analyse. Dit doet hij samen met universiteiten en bedrijven. Guido is sinds 2006 ook bondsarts van de Nederlandse Triathlon Bond (NTB).

Loopbaan tot nu toe
Freek begon in de Limburgse crosscompetitie aan de wedstrijdsport. Daarna volgden al snel de Landelijke Jeugdtournooien. In 2020 en 2021 was hij nieuweling. Hoewel hij derde werd op het NK vielen veel wedstrijden in het water door de coronapandemie. In 2022 liet hij zich nadrukkelijk zien met een aantal mooie prestaties. Hij werd door Gerben de Knegt ook opgenomen met de nationale junioren-selectie. Zijn belangrijkste resultaten waren: overwinningen in Solingen en het klassement van de NRW-Cup, derde in Eupen, 4e in Sittard, Watersley en Steenhuffel, 6e in Berlicum en Wijster (Vam-berg) en 7e op het NK in Spaarnwoude. Ook werd hij 12e in een UCI Junior Series wedstrijd in Polen.
Op het EK in Portugal viel hij en brak hij zijn duim. Het belette hem niet om aan de start te staan van de koersen in de daarop volgende weken. Hij bouwde wel wat meer voorzichtigheid in, totdat de breuk volledig genezen was.

Veldrijden en wedstrijdprogramma
Mede op advies van bondscoach De Knegt deed Freek ook een aantal veldritten., met wisselend succes. Door steeds terugkerende rugklachten stopte hij met dit onderdeel. Het plezier verdween ook door deze ongemakken. Al in de winter startte hij zijn mountainbiketrainingen op, waarbij ook herstel- en lange duurtrainingen op de wegfiets niet ontbraken. Dit jaar zijn de 3.Nations Cup wedstrijden en de XCO Junior Series in Spanje, Nalls (Italië), Heubach en Albstadt (Duitsland) en Marseille (Frankrijk) belangrijke ijkpunten. Ook kijkt hij natuurlijk uit naar de kampioenschappen (NK, EK en WK), als ook naar de wedstrijd in het Novo Mesto. In Slovenië zal de volledige juniorentop aan de start staan, ook de Amerikanen.