vrijdag 24 februari 2023

Sprinter Lars Rouffaer begint aan 2e seizoen met Allinq Continental CT

Hij is nog maar 19 jaar en woont in Sibbe en zal komende zondag aan de start staan in de wedstrijd Brussel-Opwijk. Het gaat om Lars Rouffaer, die dan aan zijn tweede seizoen begint bij de lichtblauwe formatie van Allinq Continental Cycling Team. Hij heeft het naar zijn zin bij de ploeg, die zijn roots heeft in de regio Harderwijk en Ermelo. Vanaf dit seizoen zal Erik Dekker de directeur zijn van de ploeg (met 5 beloften en 11 elite-renners) zijn en zich bezighouden met het ontwikkelen van de ploeg in al zijn facetten.

Maarten van Kooij
Rouffaer heeft pas geleden op het trainingskamp kennis gemaakt met de ex-prof. Dat contact verliep prettig. Dekker en sportief manager/oprichter Mark Zonnebelt zullen samen met Lars Rouffaer het wedstrijdprogramma uitstippelen. Ook wielrentrainer Maarten van Kooij (CyclingLab) zal een belangrijke stem hebben in de keuzes. Rouffaer is 1,5 jaar geleden in zee gegaan met van Kooij op individuele basis. Dat was in de periode dat hij belofte renner is geworden. Op dit moment is de renner uit Sibbe, 2e jaar belofte.

Sprinten is zijn kwaliteit
Lars: ‘Ik heb het vorig jaar in een aangepast tempo mijn diploma aan de CIOS (personal training) behaald. Ik wil nu tot en met mijn 22e jaar bekijken hoe ver mijn mogelijkheden reiken. Dan maak ik de balans opnieuw op. Ik ben nu dus eigenlijk fulltime wielrenner. Ik heb in 2022 al een mooi programma gereden. Dit jaar wil ik weer een iets grotere uitdaging zoeken, door te proeven aan de 1.1.wedstrijden. Verder staan ook de wedstrijden in de Hollandcup, Topcompetitie en U23RoadSeries op mijn programma. Zo probeer ik weer door te groeien. Mijn mogelijkheden zijn het grootst in een sprint, dus ik hoop dat ik dit jaar ergens kan winnen. Dat zou mooi zijn. Verder wil ik mezelf  blijven uitdagen op de beklimmingen zoals hier in Zuid-Limburg of in de Ardennen. Die moet ik goed kunnen verteren.

Rouffaer begon als 7-jarige in jeugdcategorie één zijn wielerloopbaan als lid van Wcl Bergklimmers. Als nieuweling – waar hij tweede werd op het NK - was hij één jaar lid bij wielervereniging Zeeuws-Vlaanderen. In 2021 stapte hij over naar Willebrord Wil Vooruit. Vanaf dit seizoen is hij lid van WV de IJsselstreek. Deze wielerclub heeft een samenwerking met het Allinq Continental CT.

Resultaten 2022
We kijken kort terug op zijn debuutjaar 2022 bij Allinq. Hij werd 5e in de Ronde van Limburg en behaalde een 4e plaats in de eerste rit van het Internationaal Beloften Weekend en drie Top-5 klasseringen in de Baltic Chain Tour (Ronde van de Baltische Staten) en werd ook nog eens 9e in Tsjechië.

Enkele Pk's erbij
Lars: ‘Het begin van het seizoen was niet best, daarin moet ik eerlijk zijn. Echter een Griekse meerdaagse (eind april) leek het wel of ik wat PK’s erbij had gekregen. Ik merkte dat mijn vorm groeide en dat ik die stijgende lijn kon doortrekken. In het naseizoen werd ik 20e in de GP Rik van Looy. Qua uitslag zou je het niet zeggen maar dit was mijn beste wedstrijd van het seizoen. In een koers met kasseien en vooral slecht weer bleven er weinig over. Ik zat erbij en dat gaf veel voldoening. In de winter heb ik goed doorgetraind, dus ik hoop op dezelfde voet door te kunnen gaan. Ik ben regelmatig naar Spanje geweest, omdat we in de regio Calpe/Altea terecht konden in een appartement van de sponsor van de ploeg. Ik heb ook wat crossjes gedaan. Kortom, een mooie afwisseling.’

Wedstrijdprogramma
Rouffaer zal komende zondag dus beginnen aan zijn seizoen. Na Brussel-Opwijk gaat hij ook van start in de Ster van Zwolle en de Dorpenomloop Rucphen. In de laatste week van maart wordt hij waarschijnlijk geselecteerd voor Olympia’s Tour, die op zondag 26 maart in Beek de start- en finishplaats heeft. Ook het NK staat in juni natuurlijk in zijn agenda. Een renner uit een continentaal team hoeft zich niet te kwalificeren. Dus Lars is erbij in Sittard op 23 juni!