donderdag 6 april 2023

TRIXXO Ster van Zuid-Limburg van start in Sittard

De 44e editie van de TRIXXO Ster van Zuid-Limburg, een 4-daagse wedstrijd, zal op vrijdag 7 april van start gaan op het Tom Dumoulin Bike Park. Vijftien Belgische en tien internationale junioren teams staan om 14.00 uur aan de start voor de 1e rit, een tijdrit over 4,2 kilometer.

De vierdaagse juniorenkoers (UCI MJ 2.1) duurt tot en met maandag 10 april in Mopertingen. 

Programma
Het volledige programma ziet er als volgt uit:
- Vrijdag 7 april, Sittard, tijdrit over 4,2 kilometer, start 14.00 uur
- Zaterdag 8 april, Mopertingen-Hoeselt, rit over 119,4 kilometer, start 14.30 uur
- Zondag 9 april, Hoeselt-Neerharen, rit over 113 kilometer, start 14.30 uur en
- Maandag 10 april, Neerharen-Mopertingen, rit over 120 kilometer, start 14.30 uur.

Limburg Cycling selectie
Er staat ook een Limburgse selectie aan de start. De ploeg bestaat dit jaar uit: Camiel Klignet (Sibbe), Loek Philippi (Margraten), Sven Joosten (Meijel) en Luca Kempinga (Sittard). Daarnaast zijn twee Brabanders toegevoegd aan de selectie, t.w. Chris Kisters (Nuenen) en Gino Weber (Tilburg).
Ook staat Teis Luiten uit Voerendaal op de startlijst. Hij maakt deel uit van de Van Moer Logistics Cycling Team. Tevens is het sterke GEPLA-Watersley R&D Cycling van de partij. Met Ryan Gal (winnaar Bergomloop Berg en Terblijt), Sam Holtke, Gusts Lapins, Ruud Junior Nagengast, Mees Vlot en Thom van der Werff.

Sven Joosten
Ik sprak de 16-jarige Sven Joosten uit Meijel. Joosten: “Ik neem voor het eerst deel aan deze sterk bezette koers als 1e-jaars junior. Ik ben erg benieuwd naar deze wedstrijd. Na de tijdrit op de eerste dag volgen twee ritten met diverse korte beklimmingen. De laatste rit is iets vlakker. Ik hoop me te kunnen handhaven bij de beste vijftig renners. Er zijn natuurlijk ook 2e-jaars junioren, dus wordt lastig genoeg. Tijdrijden ligt me wel, al is deze tijdrit in Sittard vrij kort, bochtig en daardoor explosief. Ik doe graag wat langere ritten tegen het uurwerk. En ook op het vlakke voel ik me op mijn gemak. In de eerste maanden behaalde ik een tweede plaats in Luxemburg en afgelopen week een 22e plek in Berg en Terblijt.”

RTC Limburg
De Meijelnaar werd ook als 2-jaars nieuweling al eens geselecteerd voor de Limburgse selectie. Hij stond op de VAM-Berg, in Berg en Terblijt en in Simpelveld aan de start.  Nu is hij voor het eerst als junior opgenomen in de Limburgse selectie, die een uitnodiging ontving van de organisatie. Sven traint vanaf eind vorig jaar bij de Belg Danny Stevens (trainer RTC Limburg). 
“In onze ploeg heeft Camiel Klignet al een aantal mooie uitslagen gereden. Hij werd 8e in Kuurne-Brussel-Kuurne en 10e in Tour du Bocage et de l’Ernée 53. Ik verwacht hem wel. Ook Chris Kisters staat wel zijn mannetje. Zelf heb ik ook een behoorlijke sprint”, aldus Joosten.

Zuyd Cycling Team
Sven, Loek Philippi en Luca Kempinga zijn lid van Zuyd Cycling Team

Uitslagen
De komende dagen zal ik de uitslagen van de Limburgers meenemen op deze blogpagina.