vrijdag 4 november 2022

DNF voor Edwin Raats op EK masters in Namen

Vandaag werd in Namen het Europees Kampioenschap voor de masters betwist. Alle renners en rensters van 35 jaar en ouder kunnen deelnemen. De oudste crossers zijn zelfs 70+. Het gaat om diverse leeftijdscategorieën, ingedeeld in een vijf jaren categorie. Dus 35 tot en met 39, 40 tot en met 44 en zo voorts.

In de uitslagen kwamen we enkele renners tegen, die regelmatig deelnemen in de Limburgse crosscompetitie. Zo werd Peter Meerburg dertiende in de categorie: 60-64 haar. Stephan Muijres werd 33e in de categorie: 45 tot en met 49 jaar. En dat ondanks een gebroken hand. De renner uit Nunhem maakte een schuivertje bij het inrijden. Hij verbeet de pijn in de wedstrijd. Na de thuiskomst werd een pittige breuk vastgesteld.

Wellicht de grootste kanshebber op een topklassering, Edwin Raats haalde de eindstreep niet. De renner van het Cycling Team Limburg moest in 23e positie opgeven. Het ging van start in de categorie: 50 tot en met 54 jaar.

Edwin Raats verkende op woensdag de pittige omloop in Namen en schrok eigenlijk best wel.
Raats: “Zelf heb ik nog nooit zo'n extreem rondje op de crossfiets meegemaakt. En dan was het nog droog. Ik moet wel zeggen dat ik het heel leuk vond. Was wel enigszins gewaarschuwd door de tv beelden van de laatste jaren. Mijn verwachtingen voor een goede uitslag zijn bescheiden. Er staan meer dan 60 renners aan de start en mijn start positie is helemaal achterin (door late inschrijving).

Na de wedstrijd moest Raats helaas een DNF (Did Not Finish) melden vanuit Namen. Met nog 1,5 ronde te gaan gaf hij er de brui aan in 23e positie. “Ik had een prima start. Haalde vanuit een 64e startpositie veel renners in. Elke bult bleef ik renners voorbij snellen. De afdalingen waren echter glijbanen geworden. Toen ik zag dat ik niets meer kon winnen, en alleen maar kon verliezen, heb ik opgegeven. En dit in combinatie met dikke rugpijn, stond mijn besluit snel vast. Stoppen! Nu balen en slecht gevoel, ondanks een mooi avontuur. Het kan niet altijd feest zijn zeker?”

Fotocredits: Theo Gelissen en Vic Geerlings