dinsdag 8 november 2022

Winnaar Toma Cycles Cup 2019 strijdt mee in Australische MTB-koers

De Belg Pekka Heijnen uit Bocholt is afgelopen vrijdag begonnen en één van zijn grootste uitdagingen ooit. De winnaar van de Toma Cycles Cup in 2019 bij de veldrijders heeft zijn crossfiets omgeruild voor een mountainbike. En staat aan de start van de 26e uitgave van de Crocodile Trophy in Australië.

Crocodile Trophy
De Crocodile Trophy is een meerdaagse wedstrijd voor mountainbikes. In de hitte trotseren de bikers het ruige terrein van de Australische outback in Tropical North Queensland. De wedstrijd wordt beschouwd als één van de meest veeleisende meerdaagse MTB-wedstrijden.
De Crocodile Trophy bestaat uit een proloog en acht etappes met een totale lengte van 780 kilometer en meer dan 13.000 hoogtemeters. Een flinke beproeving dus!

Resultaten tot nu toe
Na de vierde etappe staat Pekka Heijnen vijfde in de algemene rangschikking en derde in zijn categorie. In de proloog werd hij tweede. Zijn verdere resultaten tot nu op een rijtje: rit 1 (6e in algemeen/4e in eigen categorie), rit 2 (7/4), rit 3 (3/2) en rit 4 (5/3). Zijn achterstand op de Oostenrijkse leider Wolfgang Krenn bedraagt 1 uur 33 minuten en 11 seconden. Krenn neemt ook deel in dezelfde categorie als Heijnen. De zoon van ex-prof Eric Vanderaerden, Massimo staat tweede op bijna 47 minuten.

Dagzege of klassement: "Ik weet het nog niet"
Pekka Heijnen: “Het is een bijzondere zware onderneming en ook nog eens bloedheet. De zon staat iedere dag boven je te branden. Vandaag was het bijvoorbeeld 31 graden. Het parcours was de eerste dagen best technisch. Een valpartijtje is snel gebeurd. Vandaag twee maal tegen de grond en gisteren ook al. We rijden vaak alleen of in kleine groepjes. In de koninginnenrit van vandaag waren we met z’n tweeën. Maar over het algemeen komen we solo binnen. Ik ben uitermate tevreden met de resultaten tot nu toe. Voor mij is deze beproeving over negen dagen écht wel een uitdaging. Ik ben weliswaar goed getraind maar een marathon in de Ardennen over 60 kilometer is toch wat anders dan dit. Het is écht afwachten of mijn lichaam deze inspanning goed blijft verteren. Ik hoop nog een keer voor de dagzege te kunnen gaan. De vraag is dan of ik dan een rustige dag moet inlassen of mij toch moet concentreren op het klassement. Ik ben er nog niet uit!”

Fotocredits: Gerard Keijsers