zaterdag 12 november 2022

Tactisch plan lukt; Pekka Heijnen wint 7e rit in Australië

Al eerder deze week hebben wij de ervaringen van de Belg Pekka Heijnen in de Australische MTB-wedstrijd Crocodile Trophy gedeeld. De veldrijder, die in 2019 de Limburgse crosscompetitie op zijn naam schreef, stond na de eerste vier ritten op een vijfde plaats. Een derde plaats in zijn eigen categorie.

Terugblik laatste vier ritten
Hieronder een terugblik op zijn laatste vier dagen (rit 5 tot en met 8) in de Australische outback. Het plan van Heijnen om al of niet het klassement te laten ‘lopen’ werd beïnvloedt door een slechte nacht in de aanloop naar de vijfde etappe.

Heijnen: “Na een slechte nachtrust kon ik slechts de eerste twintig kilometer volgen en moest op de eerste beklimming lossen. In deze fase besloot ik het klassement te laten voor wat het is en er een rustig dagje van te maken. Ook in de zesde rit geen extra inspanningen gedaan, zodat ik in de 7e rit voor een mooie dag-uitslag kon gaan.

Het plan lukt
En dat tactisch plan lukte. Al vroeg in de rit ontsnapte Heijnen met zijn landgenoot Massimo Vanderaerden. Heijnen: “Inderdaad gisteren viel alles op zijn plaats. Na twintig kilometer ben ik met Vanderaerden weggereden. We hadden een voorsprong, die schommelde rond de minuut. Nadat  we samen zo’n zestig kilometer aan de leiding reden, hadden we aan de streep nog 35 seconden over. In het laatste uur kon ik bijna niet meer overnemen, omdat het tempo van Massimo erg hoog lag. Desondanks was de overwinning in Hartley’s Croc Adventures na 82 kilometer voor mij. Een topdag. Mede dat dankzij een geweldige samenwerking met Massimo. De slottijdrit van morgen over 34 kilometer doe ik rustig aan. En dan zit de Crocodile Trophy erop, een geweldige ervaring. En die etappewinst maakt die beleving zeer speciaal.”

Resultaten
De klasseringen vanaf woensdag waren als volgt: rit 5 (34e in algemeen/13 in eigen categorie), rit 6 (39/13), rit 7 (1/1) en rit 8 (24/12). Zijn achterstand op de Oostenrijkse winnaar Wolfgang Krenn bedroeg 5 uur 7 minuten en 14 seconden. De zoon van Eric Vanderaerden, Massimo werd tweede op bijna 1 uur 27 minuten en 33 seconden..