woensdag 30 november 2022

Talent Wouter Toussaint kijkt nu al uit naar het NK in Limburg

Eigenlijk was Wouter Toussaint best verrast, toen hij de vorige week werd uitgeroepen als Limburgse renner van de Toekomst. De renner uit Kerkrade had er nauwelijks rekening mee gehouden.

Toussaint was dit jaar 2e jaars junior en reed een pittig programma met veelal gerenomeerde internationale wedstrijden. En dat nog maar in zijn eerste volledige seizoen. In de zomer van 2020 startte hij zijn wielercarrière. Een jaar later was het wedstrijdprogramma zeer beperkt door de coronapandemie.

Na voetbal kwam het wielrennen
“Ik heb altijd gevoetbald en dat lag in de coronaperiode stil. Ik was als toeschouwer van de Amstel Gold Race en het NK in Kerkrade al een beetje besmet met het wielervirus. Toen ik op mijn verjaardag een racefiets kreeg, heb ik me vrij snel aangesloten bij TWC De Maaslandster. En eigenlijk ging dat al snel goed. Zo zat ik in mijn eerste nieuwelingen-klassieker, de Ronde van Gelderland al in de eerste groep”, aldus Toussaint.

Internationaal programma
Hij werd door zijn huidige performance coach, Boy Sanders snel opgemerkt en later ook opgenomen in het Gepla-Watersley R&D Cycling Team. Een team met alleen junioren. Samen met ploegleider Dennis Huenders werd een mooi programma uitgestippeld voor dit jaar.

Toussaint moest ook met pech afrekenen. In zijn eerste seizoen (2021) smakte hij in Frankrijk lelijk tegen het asfalt en moest met een diepe snijwond opgeven en belandde in het ziekenhuis. Begin mei van dit jaar stond misschien wel de belangrijkste wedstrijd van het seizoen op het programma, de Vredeskoers voor junioren. Als lid van de nationale selectie werd hij – ondanks een val in de tweede rit - 37e. In de Driedaagse van Axel verloor hij in de laatste etappe veel terrein en moest hij drie minuten wachten op de ploegleiderswagen na kettingproblemen.

Sterke tweede seizoenshelft
Toussaint: “In juni stond ik aan de start van de Omloop van de Maasvallei. Na een oversteek naar de kopgroep op de Snijdersberg kwam ik vooraan. In de plaatselijke lus forceerde ik een kopgroep van vijf, waarvan ik in Buchten duidelijk de sprint kon winnen. Mijn eerste zege als wielrenner was een feit. Twee weken later werd ik 8e op het NK Tijdrijden, waarbij ik de laatste zeven kilometer op een flinke leegloper reed. Dat was best wel teleurstellend. Met een vierde plaats in een 3-daagse in Slowakije met veel klimwerk en een zesde plaats in een 4-daagse in Oberösterreich bevestigde ik steeds weer de uitstekende conditie. Begin augustus in Aubel-Stavelot helaas pech (fiets kapot door valpartij van anderen). Trots ben ik vooral met de aanvallende koers in de Valkenburg Klim Classic en de overwinning in Froidchapelle. In deze Belgische klimkoers loste ik de Belg Maxemce Place, die later het WK reed in Australië. Na een solo van bijna 75 kilometer kwam ik met twee minuten voorsprong over de meet. Ik was die dag écht sterk.”

Leerdoelen voor de komende jaren
De Limburgse renner van de Toekomst fietst eigenlijk nog maar anderhalf jaar en boekt nog steeds veel progressie. Met zijn 1.80 meter en 65 kilogram heeft de renner uit Kerkrade een behoorlijk klimvermogen. Ook de tijdritten zijn van goed niveau. Zijn leerdoelen van de komende jaren liggen vooral op het vlak van het positioneren en de koersslimheid en -tactiek.

Studie
De renner van het Watersley Cycling Team is van plan om in februari de studie Gezondheidswetenschappen op te pakken aan de Open Universiteit in Heerlen. Eerder behaalde hij zijn havo-diploma en stopte eind 2021 met een HBO-studie.

NK Limburg
Wordt het NK in Limburg speciaal? “Dat denk ik wel, het parcours is mooi met die korte beklimmingen. Ik ken het van de Watersley Challenge, waar ik nog in een ontsnapping zat op die omloop. En natuurlijk een thuiswedstrijd, zeker omdat ik dit jaar voor het Watersley Cycling Team heb gereden. Ik kijk er écht naar uit”, zegt Wouter.

CyclingClassNL
Toussaint werd al eerder als wielertalent door CyclingClassNL geadopteerd. Hierdoor kreeg hij gerichte ondersteuning waarmee junioren beter begeleid worden met de overstap naar de beloften categorie. CyclingClassNL is een samenwerkingsverband tussen de KNWU, NOC*NSF en Team Jumbo-Visma.