zaterdag 11 maart 2023

Etappewinst en eindwinst voor Tijmen Graat

Tijmen Graat uit Maashees heeft het eindklassement van de Istrian Spring Trophy in Kroatië gewonnen. De gele leiderstrui kwam voor de 20-jarige Graat van het Jumbo-Visma Development Team niet meer in gevaar in de slotrit. De ploeg controleerde de rit, die in een sprint eindigde. Graat won zaterdag de koninginnenrit van de 4-daagse etappekoers en kwam zodoende in de leiderstrui.

Koninginnerit
In de proloog van anderhalve kilometer, wist Graat ook al als veertiende te eindigen. Op de zaterdag stond de koninginnenrit tussen Novigrad en Motovun op het programma. “Gedurende de hele etappe reden we goed vooraan met de ploeg. Het was de bedoeling dat ik ging aanvallen op de laatste klim”, zegt hij. “Na één kilometer klimmen demarreerde ik, waarna ik nog twee kilometer solo reed tot aan de streep. Op het einde werd het nog nipt, maar ik kon de zege binnenhalen.”

“Dit is gewoon een droom die uitkomt”, glundert Graat. “Mijn eerste overwinning op de weg en dat in een shirt van Team Jumbo-Visma, ongelofelijk. Het feit dat Menno zijn bergtrui verstevigt en dat ik morgen in de leiderstrui start, is fantastisch. We zullen morgen dan ook opnieuw knallen met de ploeg. Ik heb er vertrouwen in.”

Cycling Team Limburg en RTC Limburg
Graat begon zijn loopbaan bij Cycling Team Limburg en werd door Jumbo-Visma gescout. Hij trainde twee jaar bij het RTC Limburg. Voor ploegleider Wagner telt meer dan alleen het resultaat. “De ontwikkeling die Tijmen doormaakt is heel knap, want hij is op relatief latere leeftijd begonnen met wielrennen. We wisten dat hij hier kon meedoen voor de zege en hij maakt het gewoon waar. Hopelijk kunnen we het morgen mooi afsluiten, maar dit hebben we al en hier gaan we van genieten”, besluit de voormalig profrenner trots.