woensdag 5 juli 2023

Freek Bouten maakt zich op voor het EK MTB

Dit weekeinde staat van 6 tot en met 9 juli het Europees Kampioenschap mountainbike voor junioren en beloften op het programma, voor zowel XCO, XCC als Team Relay. De wedstrijd wordt verreden op een omloop in het Portugese Anadia.

Freek Bouten
Venlonaar Freek Bouten vertegenwoordigt Limburg en dus ook de nationale KNWU-selectie bij de junioren. Zij starten met een sterke 4-mans formatie met Guus van de Eijnden, Jelte Jochems en Keije Solen.

Bouten: “We gaan morgenvroeg naar Portugal. Ik zal niet deelnemen aan de Team Relay en de XCC (Shortrace). Ik richt me volledig op de XCO. Zo’n kleine zeventig renners zullen aan de start verschijnen. Het parcours is heel compact met korte beklimmingen. En ook leuk technisch. Ik ben goed voorbereid, heb pas geleden Houffalize laten schieten om me optimaal voor te bereiden. Ik tel me zelf wel bij de favorieten. Maar goed, er zijn zeker nog meer kapers op de kost!”

UCI-ranking
Als we naar de UCI-ranking kijken, geeft dat een betrouwbaar beeld van de favorieten. In de ranking staat de Noor Sivert Ekroll op een 1e plaats. Hij zal echter niet deelnemen. De Deen Mikkel Lose volgt op een tweede plaats. De Zweed Leo Lounela en de Tsjech Ondrej Novotny horen ook thuis in dit rijtje. Freek Bouten staat twaalfde op deze ranglijst, die op 4 juli is opgemaakt.

Verslag
Ik hoop zaterdagochtend weer wat actuele informatie te melden op deze internetpagina.

Programma:
Donderdag 6 juli:
12.00 uur Junioren (V) XCC; 14.00 uur Junioren (M), XCC; 16.30 uur Elite (V), XCC eN 18.30 uur Elite (M), XCC
Vrijdag 7 juli:
16.00 uur Team Relay, XCR
Zaterdag 8 juli:
12.00 uur Junioren (M), XCO en 15.00 uur Junioren (V), XCO
Zondag 9 juli:
12.00 uur Beloften (V), XCO en 15.00 uur Beloften (M), XCO