woensdag 19 juli 2023

Mountainbike selectie WK; Sophie von Berswordt zegt af

Vorige week maakte bondscoach Gerben de Knegt de mountainbike selectie bekend voor het WK in Glasgow in augustus. Er werden twee Elite-mannen, drie Elite-vrouwen, vier Belofte-mannen, één Belofte-vrouw, drie Junior-mannen en één Junior-vrouwen geselecteerd. Verder voor de marathon zes deelnemers (vier mannen en twee vrouwen). Vier van deze deelnemers hebben iets met Limburg.

Milan Vader
De Jumbo-Visma renner Milan Vader woonde jarenlang in Sittard op Watersley. Hij zal van start gaan met Mathieu van der Poel bij de Elite mannen. De Knegt: ‘’Bij de mannen is het de uitdaging om op dit WK een startplek voor de olympische MTB-wedstrijd te bemachtigen. In de wereldbekers is dat een lastige opdracht, maar de UCI heeft voor de twee op dit WK best geklasseerde landen, die niet op een andere manier een startbewijs voor Parijs 2024 afdwingen, een plek op de Spelen.”

Freek Bouten
Met een zilveren medaille op zak op zowel het Europees- als Nederlands kampioenschap zit Blericknaar Freek Bouten natuurlijk ook in de selectie Hij gaat samen met Guus van den Eijnden en Jelte Jochems naar het WK. De Knegt: “Ik verwacht dat we in deze categorie ook voor de medailles mee kunnen strijden”. 1Limburg/Sport (Maurice Jessen) maakte een leuke reportage. Ook Jelte Jochems is geen onbekende in Limburg. Hij maakt deel uit van het Gepla-Watersley R&D Cycling Team.

Sophie von Berswordt
De 27-jarige Sophie von Berswordt werd door de Knegt geselecteerd voor de marathon. Inmiddels heeft ze echter bedankt en zal ze niet aan de start verschijnen. Von Berswordt: “De selectie voor de marathon was voor mij een schrale troost voor de niet-selectie XCO. De marathon is nog steeds een onderbelicht onderdeel. Voor de marathon moeten de geselecteerde deelnemers alles zelf bekostigen. Ik heb in overleg met mijn Watersley R+D Offroad Team gekozen voor de deelname aan een wereldbeker in Canada. Ik moet in de keuze van het wedstrijdprogramma prioriteiten stellen. Ook om budgettaire redenen. En in Canada zijn UCI-punten te verdienen, weer belangrijk voor mijn startpositie in 2024.”

De in Alkmaar geboren von Berswordt verhuisde in 2016 naar Limburg in verband met haar studie rechten in Maastricht. Inmiddels woont ze nu 2 jaar op Watersley in Sittard. Vanaf 2017 heeft ze de mountainbikesport serieus omarmd. Via de formatie Mijn BAD-Liv/Giant maakte ze in 2019 de overstap van het Zwitserse JB Brunex Superior Factory Racing Team. Op dat moment had ze al twee nationale titels en een zesde plaats in haar eerste wereldkampioenschap bij de beloften op zak. Ook werd ik ze achtste op het EK. In 2019 wist zich vaak in de top twintig te plaatsen en kwalificeerde zich bijna voor Tokio. In 2021 werd ze 10e op het EK en 15e op het WK. In 2022 gooide twee sleutelbeenbreuken roet in het eten en haalde ze niet haar niveau. Dit haar begon ze sterk in Griekenland, was 9e in Obergessertshausen en 14e in Italië. In de wereldbekers in Nove Nesto, Lenzerheide, Leogang en Val di Sole werd ze resp. 57e, 29e, 25e en 40e.Von Berswordt: “Ik sta op grond van mijn UCI-punten te ver achteraan, plek zeventig. En moet vaak in de eerste ronden grote inspanningen doen om flink op te schuiven. Ik zie mezelf als een allround-renster, ben niet ergens supergoed in. Maar herstel snel en zou ik mijn afdalingen wel als bovengemiddeld willen kwalificeren.”

Derde op NK
Op het Nederlands kampioenschap in Oldebroek (15 juli) werd ze derde, achter Puck Pieterse en Anne Tauber. “Een snel parcours, waar je niet écht je vermogens kwijt kunt. We reden allemaal solo over het parcours. Had gehoopt wat dichterbij Anne Tauber te kunnen eindigen. Uiteindelijk waren dat 48 seconden”, aldus de winnares van bronzen medaille.

Von Berswordt verblijft op dit moment -  drie weken lang - in het Italiaanse Livigno op hoogtestage. De tweede stage op hoogte in dit seizoen. Begin juni keerde zich terug van de eerste stage in 2023. Haar trainer is sinds dit jaar Maarten van der Kooij (CyclingLab).