zaterdag 8 juli 2023

Live-blog EK MTB Portugal | Zilveren plak voor Freek Bouten

Om 12.00 uur Nederlandse tijd (plaatselijke tijd 11.00 uur) zal Freek Bouten van start gaan in het Europees kampioenschap mountainbike in Anadia (Portugal) voor junioren. De Venlonaar hoort zeker in het rijtje van de favorieten thuis. Eerder dit jaar heeft hij vooral in de UCI Junior Series XCO goede resultaten gescoord.

Resultaten in 2023: (in volgorde van datum)
6e in Chelva, 2e Banyoles (beiden Spanje), 3e Oldenzaal (3. Nations Cup), 4e Heubach, 3e Wijster (3. Nations Cup), 1e Sittard XCC, 1e Sittard XCO, 1e Lons le Saunier (Frankrijk) en 2e Saalhausen (Duitsland)

Liveblog (bijgewerkt tot 19:40 uur)
Freek wordt straks als zevende renner opgeroepen. Hij staat 12e in de UCI-ranking. De nummers 1, 2, 7, 8, 10 en 11 staan ook op de eerste startrij. Een dik uur voor de wedstrijd lichte regenval in Portugal. Na 20 minuutjes weer droog, temperatuur 24 graden en weinig wind.
De omloop is 4,08 kilometer lang. Laagste punt: 42 meter; hoogste punt 61 meter. Kleine, explosieve heuveltjes en afdalingen met rock gardens. Verdeling: 39% downhill, 42% uphill en
19% vlak. Een half uur voor de wedstrijd, weer regen. Nu heviger.
Terwijl het weer droog is geworden, zijn de vier renners (Keije Solen, Guus van den Eijnden en Jelte Jochems) begonnen aan de warming-up op de rollen. Deze geselecteerde renners uit Nederland worden als 47e, 48e en 60e opgeroepen.

Start
Nog een paar minuten. Er staan acht renners op de eerste startrij, inclusief Freek. Bondscoach Gerben de Knegt staat nog naast hem. De 71 renners zijn vertrokken. Freek zit kort na de start in tiende positie. De Fransman Julien Hemon rijdt aan de leiding. Maar alles zit dicht bij elkaar. Na 1 ronde wedstrijd zit Freek op een zesde plaats. Vijf seconden achter de eerste vijf. Freek (P4) zit er weer bij, met acht renners weer samen. Na twee ronden maken Hemon, Lounela, Lose en Paccagnella een sterke indruk. Freek is goed mee in vierde positie. In Portugal komt het zonnetje door, maar is het benauwd. De Nederlanders hebben door de regen geen andere bandenkeuze gemaakt. Ondergrond bleef droog. Dus de 'snelle set' ligt op de velgen. 

Philipsen gaat solo
Er is één koploper, de Deen Withen Philipsen. Freek gaat in tweede positie in de achtervolging op vier seconden. Philipsen heeft na drie ronden een voorsprong van 23 seconden op Freek; 29 seconden op kwartet met Hemon, Ekroll, Lounela en Paccagnella. De voorsprong van de Deen groeit; Freek nog steeds in tweede positie op 44 seconden. Negen seconden achter hem de Noor Ekroll en de Italiaan Paccagnella. Dit is de doorkomt na vier ronden en 44 minuten wedstrijd.

Zilveren plak binnen bereik
Vader Arno Bouten geeft aan dat Freek in controle is, maar er blijft druk van achteren komen. Philipsen is bijzonder sterk vandaag. Hij won eerder dit jaar in Novo Mesto. De achtervolgers op Freek verliezen iets terrein, nu op tien seconden.

Nog één ronde voor de boeg met Philipsen aan de leiding. Freek op 57 seconden op een tweede plaats. Daarna op 1:10 minuten Paccagnella en Ekroll. Hemon op 1:16 en Houghs op 1:17 minuten. Freek lijkt alles onder controle te hebben.

Uitslag: 1. Withen Philipsen (Den) 1:05,04; 2. Freek Bouten (Venlo) op 54 sec.; 3. Sivert Ekroll (Nor) op 58 sec.; 4. Nikolaj Hougs (Den) op 59 sec,; 5. Elian Paccagnella (Ita) op 1:10; 6. Rafeael Sousa (Port) op 1:20; 7. Mikkel Lose (Den) op 1:53 8. Julien Hemon (Fra) op 2:07.

Reactie Freek Bouten:
"De wedstrijd verliep goed. Ik had ook een prima start, alleen kwamen er nog wat renners over me heen van achteren. Toen zat ik zoiets in tiende positie. Ik ben gaan schuiven op de plekken waar het kon. Dat was nog best lastig, want je kunt hier niet goed inhalen. Toen kwam Philipsen naar voren en reed direct weg. Ik zat op de derde stek. Maar mocht ik mee kunnen schuiven, dan had ik waarschijnlijk ook het wiel niet kunnen houden. Vervolgens ben ik naar een tweede stek gegaan en ben mijn eigen tempo gaan rijden. Ik kon echter niet dichterbij komen. Maar de snelheid was hoog genoeg om de nummer drie en vier achter me te laten. Ik ben in ieder geval superblij met deze zilveren plak en ook met een prima race!"

Voorbeschouwing trainer Guido Vroemen
Deze week sprak ik kort zijn trainer Guido Vroemen. Guido: "Ik werk vanaf december 2022 met Freek, dus eigenlijk pas een half jaar. In die tijd heb ik Freek leren kennen als een zeer gedisciplineerde renner die de trainingen zo goed mogelijk probeert uit te voeren, bij wijze van spreken op de seconde en watt nauwkeurig. Ook kan hij heel veel trainingsarbeid aan, wat voor een sport als mountainbike uiteraard een voordeel is.

Op het mentale vlak en tactisch rijden kan hij nog wel stappen maken. Ik zie voor hem grote kansen op succes op dit EK. Ik zie hem meedoen voor de Europese titel. Belangrijk is dat hij bij tegenslag vertrouwen blijft houden."