zondag 30 juli 2023

Overmacht Soudal-Quickstep in Hel van Voerendaal; Habets vierde

De Hel van Voerendaal is gewonnen door de Belg Warre Vangheluwe. De renner van Soudal-QuickStep maakte de overmacht van zijn team vakkundig af.

Zes koplopers kleurden de koers vrijwel vanaf het begin. Dat was een duo van Soudal-Quickstep met Pepijn Reinderink en Gil Gelders. Voor Circus-ReUz-Technord waren Axel Huens en Dylan Vanderstorme present. Verder betrof het Ewout de Keyser van Cycling Vlaanderen en Jordan Habets van Metec-Solarwatt.

Verrassende Soudal-Quickstep 'coupe' in slotfase
Warren Vangheluwe en Jonathan Vervenne kwamen in de slotronde aansluiten, waarna de eerste direct het initiatief overnam om solo als winnaar over de streep te komen. ''Ik wilde er een harde koers van maken, dit was mijn generale repetitie voor het WK in Glasgow en dat dit zo afloopt, is natuurlijk helemaal mooi. Ik kan met vertrouwen naar Schotland afreizen. Ik speelde wat op de verrassing door bij het aansluiten aan de andere kant van de vluchtheuvel aan te vallen. Als eerste aangaan- met drie teamgenoten in die groep - was een goede tactische zet. Er moest iemand van ons winnen.''

Balende Pepijn Reinderink
Pepijn Reinderink kon moeilijk hardop balen nadat hij derde was in Klimmen, al had de Achterhoeker graag gewonnen in de rood-wit-blauwe trui. ''Ik voelde me sterk, had de vorm van het NK beloften en we hadden de koers in handen. Maar Warre speelde het spel goed en maakt het af voor de ploeg. Een andere keer zal het voor mij zijn, hoop ik. Ik ben nog een keer weggesprongen, maar dat was eigenlijk voor de tweede plek. Toen werd er gereageerd en hield ik de benen stil om me op de sprint te richten.''
Huub Artz (Metec-Solarwatt) blijft leiden in de U23 Series na acht wedstrijden. Er worden nog twee wedstrijden verreden.

Verslag door Roy Schriemer: © Cyclingonline.nl

Reactie Jordan Habets (Sint Geertruid)

Jordan: "Het was al koers vanaf de eerste ronde. Op de eerste beklimming van de Bergseweg vanuit Voerendaal vielen Circus ReUz en Soudal-Quick Step al aan. Ik voelde me goed en zat ook mee met de twintig man die wegreden. De samenwerking was echter niet super en op de Vrakelbergerweg werden we teruggehaald, Dat was net voor het opdraaien van de Fromberg. Weer viel Soudal aan en ik kon goed meeschuiven. Bovenop reden we met vijf man weg. E
en halve ronde later sloot Ewout de Keyser aan en waren we met zes. De samenwerking was goed en vrij snel reden we één minuut voor op de eerste achtervolgende groep. Toen we aan de laatste ronde begonnen werd ik verrast door Vangheluwe (ook Soudal-Q.) die samen met zijn ploegmaat Vervenne de oversteek naar onze groep had gemaakt. Hij passeerde ons aan de andere kant van de weg en voordat we konden reageren was het gat te groot. Toen nog een paar keren proberen weg te rijden maar de jongens van Soudal lieten niemand meer gaan. In de sprint voor de tweede plaats werd ik derde van de groep en dus vierde in de uitslag. Deels teleurgesteld maar erg tevreden met hoe sterk ik me voelde in de wedstrijd. En erg blij dat ik het bergklassement heb mogen winnen."

Uitslag:
1. Vangheluwe, Warre (Soudal-Quick-Step D.T.) 155,2 km in 3:47:21; 2. Vanderstorme, Dylan (Circus-RE UZ-Technord) op 1:08 minuten; 3. Reinderink, Pepijn (Soudal-Quick-Step D.T.); 4. Habets, Jordan (METEC - SOLARWATT P/B Mantel); 5. Huens, Axel (Circus-RE UZ-Technord); 
6. Vervenne, Jonathan (Soudal-Quick-Step D.T.); 7. De Keyser, Ewout (Cycling Vlaanderen); 
8. Gelders, Gil (Soudal-Quick-Step D.T.) op 1:11 min.; 9. Van Tricht, Floris (EFC-L&R Van Mossel) op 2:33 min.; 10. Dejaegher, Jasper (Circus-RE UZ-Technord); 11. Kess, Alexandre (Materiel-Velo.com) op 2:35; 12. Heremans, Joppe (EFC-L&R Van Mossel); 13. Vandenbulcke, Alex (Cycling Vlaanderen); 14. Kino, Jan (Soudal-Quick-Step D.T.); 15. De Schampheleire, Jonas (VDM Trawobo C.T.); 16. de Clercq, Seppe (Basso Team Flanders); 17. Bleijenberg, (Jado Cycling Vlaanderen) op 3:20; 18. Verstegen, Kenneth (EFC-L&R Van Mossel) op 3:21; 
19. Dhaeye, Enrico (Materiel-Velo.com) op 3:25 en 20. Lambrecht, Michiel (Bingoal Pauwels Sauces W). Aantal renners vertrokken: 131, geklasseerd: 56 renners.
Bergklassement: 1. Jordan Habets (METEC-SOLARWATT p/b Mantel).