woensdag 12 juli 2023

Halfkoers met Mike en Wout in de Tour de France

Gisteren waren we halverwege de Tour van 2023. Daarom kijk ik kort terug op de prestaties van de Limburgers Mike Teunissen (Intermarché-Circus-Wanty) en Wout Poels (Bahrain-Victorious) in de eerste tien ritten.

Mike Teunissen

De in Noord-Limburg geboren Mike Teunissen is op 1 juli gestart in zijn vierde Tour de France. Eerder nam hij deel aan Tour met Sunweb en Jumbo-Visma. In de derde, vierde en zevende etappe klasseerde Mike zich in de top twintig met een 17e, 20e en 12e plaats. In de overige ritten zat Mike meestal in de ‘grupetto’. De voornaamste taak van Mike is het positioneren van kopman Biniam Girmay, die derde werd in de rit naar Bordeaux, achter Philipsen en Cavendisch. Ook proberen de renners uit de ploeg de laatste dagen mee te zitten in de vlucht. Dat lukte gisteren met Georg Zimmermann, die tweede werd achter Pello Bilbao. In het algemeen klassement staat de Zuid-Afrikaan Louis Meintjes twaalfde op 8:50 minuten van Vingegaard. Mike staat 100e op 1:44,05 uur. In het ploegenklassement neemt Intermarché-Circus-Wanty de 16e plaats in.

Mike: "De beklimmingen gaan goed. Ik hoef niet tot het gaatje te gaan, maar aan de andere kant is het niveau hoog. Misschien te hoog om iets te kunnen proberen in de lastige ritten, In de gemakkelijkere (lees: redelijk vlakke) ritten heb ik een duidelijke taak naar Biniam Girmay. Dus we rollen de dagen wel door.”

Wout Poels

De 35-jarige Wout Poels is al bezig aan zijn tiende Tour De France. De renner uit Blitterswijck beleefde geen ideale voorbereiding. Hij werd kort voor het Critérium du Dauphiné ziek op hoogtestage. Hij deed nog wel de Ronde van Slovenië, waar hij negende werd.

In het klassement staat Wout Poels nu 57e op 1:09,23 uur. Zijn beste klassering was een 37e plaats in de bergrit naar Cauterets-Cambasque. Gisteren boekte de ploeg, die bovenaan staat in het ploegenklassement, de eerste overwinning met de Spanjaard Pello Bilbao. Deze zege droeg hij op aan de in de Ronde van Zwitserland verongelukte ploegmaat, Gino Mäder.

Wout: “De eerste twee dagen in het Baskenland was wel afzien, zeker gezien mijn voorbereiding. Maar voel me nu iedere dag beter; ook over Tourmalet ging goed. Ik hoop dat ik de komende week dat stapje kan zetten wat ik net nodig heb."

In de podcast ‘In Koers’ liet hij weten nog te denken aan het bergklassement. Hij werd in 2021 tweede in deze ranking. Wout: “Nou ja, in de ritten 14 en 15 zijn veel punten te pakken. Als ik in die ritten kan meezitten en Powless zit niet mee, dan kan ik flink inlopen. Maar gemakkelijk wordt dat niet.” Nelson Powless heeft inmiddels als leider al 46 punten. De tweede, Felix Gall 28.