donderdag 15 december 2022

Review | GripGrap Merino wintersokken

De vorige maand kreeg ik het verzoek van GripGrap om de Merino wintersokken te beoordelen. Het zijn sokken, die speciaal voor koude omstandigheden zijn ontwikkeld. Daarvoor is vooral hoogwaardig merino wol gebruikt. In totaal bevat 54% van de sok deze wolsoort.

In vier kleuren
Hij is beschikbaar in de kleuren: zwart, donkerblauw, paars en blauw en daardoor altijd wel te combineren met de fietsoutfit. Vooral de Merino wol moet ervoor zorgen dat de voeten warm blijven. En ook goed ademen, zodat de voeten droog blijven. De zool is extra gewatteerd en de hiel en tenen zijn met nylon versterkt. Bovenop de wreef zijn de sokken dunner.

Omstandigheden
Ik heb de sokken vooral getest in een aantal ritten met een paar graden onder nul als een paar graden boven nul. De laagste gevoelstemperatuur was minus vijf graden. De duur van de ritten op de weg varieerde van 42 tot 60 kilometer. Om goed te voelen wat de sokken doen, heb ik één rit gemaakt zonder overschoenen, maar met een eenvoudige witte sok over de schoen. Het was de laatste twee weken te koud om zonder overschoenen te trainen.

Mijn plus- en minpunten
+++     Voelt comfortabel en zacht, vooral de gewatteerde zoolisolatie (ook stretch)
+++     Meerdere kleuren
+++     Goed ademend, voeten zweten absoluut niet.
++       Hoogte 21 cm, tot onderaan de kuit. Blijft goed zitten en zakt niet af.
++       Door hoogte, ontstaat een gevoel van compressie (verbetering bloeddoorstroming)
++       Goed ademend, voeten zweten absoluut niet.
-          Reguliere prijs: € 29,95
         Maat 46, daarom bestelde ik L (44-47). Was toch wat ruim.
- -        Hiel schuift mee omhoog, bij het aantrekken (kan ook door maat komen)

Conclusie:
Deze sok voldoet als wintersok. Hij zit comfortabel en is duurzaam door de verstevigde stukken in zool, hiel en tenen. Ook de lengte van 21 cm zit prettig. Daarentegen is de sok vrij prijzig, en blijven de voeten niet uren warm. Anderhalf uur is geen probleem, daarna worden de voeten ook wel kouder. Zelf heb ik altijd snel koude voeten. Ook na thuiskomst duurt het wel even, voordat ze op temperatuur zijn. Met deze sokken heb ik daar minder last van.

Kijk voor alle GripGrap produkten op de website. De volgende week zal ik de winterhandschoenen beoordelen (Ride Winterproof en Polaris 2).