woensdag 21 december 2022

Review | GripGrap winterhandschoenen Polaris 2 en Ride Winter

Na de Merino wintersokken zijn nu de nieuwe GripGrap winterhandschoenen aan de beurt. Twee modellen heb ik uitgeprobeerd, namelijk de:
-  
Polaris 2 Waterproof Winterhandschoen en
-  Ride Winter handschoen.

Het grote verschil is de koubescherming. In de produktbeschrijving geeft GripGrab voor de Polaris 2 aan dat bij een temperatuur van -5 tot +5 graden je handen warm blijven. Bij de Ride Winter is deze ‘range’ van 0 tot +10 graden. Verder is de Polaris waterdicht en de Ride Winter waterafstotend

Omstandigheden
Ik heb de handschonen in de eerste twee weken van december uitgetest. In een aantal ritten over de weg met zowel een paar graden onder nul als een paar graden boven nul. En met vaak een nog koudere gevoelstemperatuur, zo’n vijf of zes graden onder nul. De duur van de ritten op de weg varieerde van 80 tot 120 minuten. De handschoenen alleen getest bij mistige omstandigheden, niet bij regen!

Mijn plus- en minpunten
(+++) Beide modellen zitten lekker en zijn warm
(+++) Temperatuur blijft constant, wind heeft nauwelijks invloed
(+++) Maatvoering is prima conform maattabellen (en handomtrek)
(+++) Op handpalm gelkussentje, veel grip en extra klittenbandsluiting (bij de Polaris)
(++  ) Garmin is gewoon te gebruiken met wijsvinger en duim (touchscreen)
(++  ) Goed ademend, beetje vochtig (Polaris 2)
(+    )  Minder ademend, binnenvoering plakt bij zweterige handen (Ride Winter)
( -    ) Bij de Polaris is er voor de duim meer ruimte als bij de andere vingers, niet storend
(- -   ) Prijs voor de Polaris is vrij hoog (€ 99,95); de Ride Winter kost € 44,95

Conclusie:

Deze winterhandschoenen mogen gekwalificeerd worden als prima winterhandschoenen, die de kou tegenhouden en zorgen dat de handen warm blijven. Ze voelen door de suede binnenvoering comfortabel aan. Bij de test van de Ride Winterproof reed ik lek en moest ik een bandje omleggen. Bij een temperatuur van nul graden kreeg ik de handschoenen slecht uit door de vochtige handen. Het lijkt dat de binnenvoering meekomt, maar dat is niet. Ook het aantrekken daarna was moeilijk. De prijs van vooral de Polaris 2 is vrij hoog. Al moet ik wel zeggen dat ik absoluut geen kouden handen heb gehad. Ook niet na 2 uurtjes in de vrieskou.