vrijdag 4 augustus 2023

Dag 2 WK Wielrennen | Bronzen plak voor Ron Paffen (Medio Fondo)

Ron Paffen
Zojuist (11.05 uur) is master Ron Paffen uit Milsbeek gestart in zijn Gran Fondo, eigenlijk Medio Fondo genoemd. De 81 renners in de categorie 65-69 jaar hebben Perth als start- en finishplaats. De zesvoudige Nederlandse kampioen kwalificeerde zich eerder dit jaar in Mondorf-les-Bains (Luxemburg), in de Schleck Gran Fondo. Er staan twee Nederlanders aan de start, ook Willem Hus (Voorburg) doet een gooi naar de wereldtitel in deze klasse. De wedstrijd gaat over 87 kilometer, met in totaal 804 hoogtemeters. 

Wedstrijdverloop (km afgelegd/nog te doen): 
3/84 km: Ron Paffen leidt het peloton van 78 renners;
39/48 km: Peloton van 56 renners, Hus (4e) en Paffen (9e) zitten vooraan;
53/34 km: Nog steeds 52 renners in het peloton; Hus en Paffen op de posities 9 en 44;
74/13 km: Geen tijdswaarneming ontvangen
87/0 km: Officiële uitslag: 1. Sylvan Adams (Israël) 2:19,22; 2. Arnaldo Salazar (Venezuela) op 6 sec. en 3. Ron Paffen (Milsbeek) op 31 sec.; 24. Willem Hus (Voorburg) op 36 sec. Bronzen medaille voor de Noord-Limburger. We wachten op zijn reactie....

Reactie Ron Paffen:
Ron: "Het parcours was veel op en af, steeds korte klimmetjes. De winnaar was zeer sterk en zat ook drie maal mee in de kopgroep. Laatste ontsnapping was beslissend. Ik heb steeds voorin gezeten en goed gecontroleerd. En dat was goed voor een derde plaats. Wel waren er veel valpartijen in andere leeftijdsgroepen. Het was een mooie ervaring en ik ben met de uitslag uiterst tevreden."

Max Schrauwen
Om 11:50 uur is ook Max Schrauwen uit Maastricht gestart. Hij neemt deel in de categorie 19-34 jaar. Zijn wedstrijd heeft een lengte van 159 kilometer met 1927 hoogtemeters. Er zijn 277 renners van start gegaan in deze jongste leeftijdscategorie. Schrauwen is lid van het Zuyd Cycling Team. In totaal stonden er 26 Nederlanders aan start in deze categorie, met o.a. Jody Jochems uit Sint Anthonis. Regelmatig deelnemer aan de tijdritten van de Limburg Cycling Chrono Trofee. Ook de Belg Michiel Thijs (TigeRR CT) staat aan de start.  

Wedstrijdverloop (km afgelegd/nog te doen): 
3/156 km: Drie renners licht voorop, daarachter compleet peloton. Max komt door als 52e.
45/114 km: Kopgroep van 5 renners met voorsprong van 1:54 minuten. Jochems, Thijs en Schrauwen op een achterstand van 2'18". Ze zitten in de derde groep vanaf de 11e plek.
67/92 km: Nog steeds 5 koplopers. Op 47" drie achtervolgers. Peloton met Jochems op 1'19" (30e). Kort daarachter Thijs (34e) en Schrauwen op 2'41" op 136e plaats; 
100/59 km: Geen tijdswaarneming;
144/15 km: Twintig renners vooraan na 3,5 uur koers. Op 3:13 minuten de tweede groep (28 renners). Peloton daarachter op 5:03 minuten met Thijs 64e; Jochems 126e en Schrauwen (181e) daar weer achter.
159/0 km: Finish: 1. Lars van Coppenolle (België) 3:51,20; 2. Mattea Cigala Italië) op 14 sec.; 3. Matthias Studer (Zwitserland) z.t.; 67. Michiel Thijs (België, TigeRR CT) op 6:09 min.; 173. Jody Jochems (St. Anthonis) op 14:14 min. en 174. Max Schrauwen (Maastricht) op 16:43
 min.  

Reactie Max
Max: "De wedstrijd begon voor mij heel lekker, ik kon goed mee koersen en draaide voorin de eerste klimmetjes op en voelde me erg goed. Na 35 km voelde ik echter dat ik voor een leegloper had en niet later merkte ik dat ik ook achter lek gereden had. Daardoor moest ik het peloton helaas laten gaan en was mijn wedstrijd voorbij. Na 90 km kon ik eindelijk mijn wielen wisselen en heb ik de koers in een achtervolgend groepje uitgereden. Ondanks de pech was het een prachtige ervaring met een geweldige atmosfeer."

Uitslagen: 
65-69 jaar (M): 3e plaats voor Ron Paffen uit Milsbeek.
19-34 jaar (M): 174e plaats voor Max Schrauwen uit Maastricht;
40-44 jaar (M): 151e plaats voor John Smeets uit Geulle (cat. 40-44 jr.) op 37:57;
Hij moest twaalf kilometer voor de streep afrekenen met een lekke band, maar kon ondanks de reparatie toch finishen.