woensdag 16 augustus 2023

MTB-er Bas Peters kijkt terug en vooruit

Deze zomerweken kijken de renners van het Giant-Liv Benelux Off-Road Team terug op de eerste maanden van 2023 en vooruit naar hun verwachtingen op sportief vlak voor de rest van het jaar. Deze keer laten we Bas Peters (Heythuysen) aan het woord. Die laste deze zomer even een korte break in en vond zo de tijd voor zijn verhaal. Peters kwam wat later op stoom en hoopt de rest van het jaar voort te borduren op de junimaand.

Flinke verkoudheid niet uitgeziekt
Er zat wel een bepaald verloop in dit jaar voor deze biker. "Dit jaar ben ik eigenlijk al begonnen eind februari met de Classique d'Alphen en deze viel meteen behoorlijk tegen. Na Drenthe200 (eind december) had ik een flinke verkoudheid opgelopen en deze was achteraf nooit echt goed uitgeziekt. Dat maakte dat de voorbereiding in januari en februari niet optimaal was. Daarna stonden vanaf begin april hoofdzakelijk Ardennen marathons op het programma, deze liepen eigenlijk allemaal goed, maar vooral vanaf de BEMC begon het pas echt lekker te gaan. Daar reed ik al twee van de vier etappes goed, maar vooral met de MTB Marathon in Malmedy (vierde) en de gravel wedstijd in Zandvoort (tweede) ben ik echt tevreden.

Daarna nam ik een korte break omdat dit er in de winterperiode niet echt van komt in verband met het NK gravel en Dutch Masters off MTB in november en Drenthe 200 in december. Vanaf augustus stap ik weer op de MTB voor enkele MTB marathons, in september volgt dan het NK gravel en oktober het NK MTB marathon. Hierin gaan we weer voor een aantal mooie resultaten, hopelijk kan ik voortborduren op het niveau van juni."

Van staal naar carbon
De Limburger loopt al even mee, in dit team maar ook als sporter. "Ik ben in 1993 begonnen met MTB-wedstrijden te rijden, toen reden we nog met 26 inch wielen, stalen frames, zonder vering, dachten we dat smallere en hardere banden sneller waren en cross country wedstrijden waren twee keer zo lang als nu: tot wel drie uur. Als ik nu op die tijd terugkijk is er heel veel veranderd: carbon frames, 29-inch wielen, full suspension, bredere banden met lagere druk. Maar deze ontwikkeling heeft ook wel de nodige jaren geduurd, dus om nu van één ding te zeggen dat dit de grootste verandering is geweest is erg lastig. Ook wat betreft training en voeding is er natuurlijk enorm veel ontwikkeling geweest, en doe ik nu dan ook zeker dingen anders. Het zou ook vreemd zijn als dat niet zo was. Vroeger trainden we vaak veel, lang en rustig. Nu is er meer kort en intensief werk, vroeger dronken we cola in de finale van de wedstrijd, zul je me nu niet meer snel zien doen en ga zo maar door."

Bron: Website Giant-Liv Benelux Off-Road Team